Helsekompetanse (Health literacy) handler om personers ferdigheter, kunnskap og motivasjon til å få tilgang til, forstå, vurdere og anvende helseinformasjon for å kunne ta fornuftige helserelaterte beslutninger i hverdagen. Dette vil handle om å vurdere når det er behov for helsetjenester, hvordan man skal forebygge sykdom og hvilke helsefremmende tiltak som opprettholder eller forbedrer livskvaliteten gjennom livsløpet (Helsedirektoratet (2021). Befolkningens helsekompetanse [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 25. januar 2021.)
Helsedirektoratets tema– side om emnet og rapport om befolkningens helsekompetanse (2021). Rapporten viser at flere eldre og langvarig syke har vanskeligheter med å finne og forstå digital helseinformasjon. De med lav utdanning sliter mest, og det er også forskjell på kvinner og menn.
Dette er noen av funnene i undersøkelsen:
- En av tre (33 prosent) har mangelfull kompetanse om helse.
- Over halvparten (52 prosent) strever med å ha oversikt over hvordan helsevesenet er bygd opp og fungerer.
- Fire av ti (44 prosent) synes det er vanskelig å vurdere fordeler og ulemper ved ulike mulige behandlinger.
- En av fire (26 prosent) vet for lite om hvordan de skal forebygge sykdom.
- En av fem (22 prosent) har svake ferdigheter innenfor helsetjenesterelaterte kontekster.
- En av ti (10 prosent) synes det er vanskelig å forstå hvorfor de eller familien deres kan trenge vaksiner.
- Nær halvparten (49 prosent) synes det er vanskelig å vurdere om massemedienes informasjon om helserisiko er til å stole på.
- Over halvparten (55 prosent) synes det er vanskelig å vurdere om massemedienes informasjon om sykdom er til å stole på.