Vil du være med å utvikle framtidens tannpleiere?
Ved seksjon for folkehelse er det ledig fast 100% stilling som førsteamanuensis/ førstelektor innen tannpleie. Stillingen tilhører Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap med kontorsted Elverum. Vedkommende skal inngå i et fagmiljø og bidra i utviklingen av fagområdet tannpleie, samt drive undervisning, forskning og utvikling innenfor fagfeltet.
Seksjon for folkehelse er en av tre seksjoner ved Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap, Fakultet for helse- og sosialvitenskap. Fakultetet er tverrfaglig, praksisnært og profesjonsrettet med ansvar for et bredt spekter av fag- og forskningsområder innen helsevitenskap, sosialvitenskap, idrettsvitenskap og folkehelsevitenskap. Fakultetet lanserte en Ph.d.-utdanning innen Helse og velferd (HELVEL) høsten 2022. Denne utdanningen fungerer som en overbygning for alle bachelor- og masterutdanninger ved fakultetet. Seksjonen for folkehelse tilbyr per dags dato digitalt årsstudium i mat, ernæring og helse, bachelorutdanninger innen tannpleie, folkehelsearbeid og fysioterapi, og masterutdanning innen folkehelsevitenskap. Seksjonen har ca. 27 ansatte og særpreges av et sterkt fag- og forskningsmiljø, en praksisnær og tverrfaglig profil og varierte undervisningsmetoder. Det er flere forskningsgrupper knyttet til seksjonen, med pågående forskningsprosjekter. Til stillingen foreligger det en forventning om aktiv deltakelse i og rundt arbeidet med forskning og utvikling på seksjonen.
Tannpleierutdanningen skal kvalifisere kandidater som kan forebygge, diagnostisere og behandle sykdommer og skader i munnhulen, og behandle enkelte orale sykdomstilstander. Samtidig vektlegges kompetanse i å samhandle med pasienter, pårørende, kollegaer og samarbeidspartnere i og utenfor helsesektoren for å fremme deltakelse, mestring, helse og livskvalitet. Utdanningen skal kvalifisere kandidater til å jobbe i både offentlig og privat tannhelsetjeneste, som selvstendig næringsdrivende tannpleier, og hos spesialister, som for eksempel kjeveortoped og periodontist.
Ansvar og arbeidsoppgaver
- Undervisning, veiledning, emneansvar, skikkethetsvurdering, eksamensarbeid og delta i sensurarbeid.
- Løse faglig-administrative oppgaver, som emneplanlegging og utvikling av tannpleiefaget i tråd med samfunnets behov.
- Planlegge, delta eller sette i gang forskningsprosjekter rettet mot temaer innenfor tannpleie.
- Utvikling av søknader for ekstern finansiering av forsknings- og utviklingsprosjekter.
- Samarbeide med praksisfeltet om studentenes læring og i fagutvikling.
- Bidra til å utvikle studiet, fagmiljøet og vårt gode arbeidsmiljø.
- Aktivt bruke digitale verktøy i arbeidshverdagen.
Andre oppgaver kan tillegges stillingen ved behov.
Kvalifikasjoner
Formalkompetanse:
- Du må kvalifisere for stilling som førsteamanuensis/ førstelektor innenfor fagområdene tannpleie eller tannlege i henhold til krav gjengitt i forskrift til universitets- og høyskoleloven.
- Norsk autorisasjon som tannpleier eller tannlege
- Forskningskompetanse på ett av fakultetets vitenskapelige områder (helsevitenskap, sosialvitenskap, idrettsvitenskap eller folkehelsevitenskap).
- God skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk/skandinavisk og engelsk.
- Tilfredsstillende digital kompetanse tilknyttet studentrelatert arbeid og aktuelt forsknings- og utviklingsarbeid.
Erfaringskompetanse:
- Klinisk erfaring fra tannhelsetjenesten.
- Kompetanse innen et eller flere av disse områdene: odontologiske fag, kommunikasjon, pedagogikk, psykologi, eldretannpleie og tannpleie for grupper med særskilte behov.
- Det er ønskelig med:
- interessefelt og erfaring innen helsefremmende og forebyggende arbeid
- god innsikt i tannpleiers funksjon i tannhelsetjenesten og i folkehelsearbeidet
- erfaring fra undervisning og veiledning på universitets- og høgskolenivå
- Innsikt i og forståelse for akkvisisjonsarbeid tilknyttet forskningsprosjekter
Pedagogisk kompetanse:
Dokumentert praktisk-pedagogisk utdanning og erfaring fra undervisning og veiledning på universitets- og høyskolenivå, jf. forskrift til universitets- og høyskoleloven. Søkere som ikke kan dokumentere pedagogisk kompetanse ved ansettelse er forpliktet til å gjennomføre universitetets kurs i pedagogikk eller tilsvarende innen to år etter ansettelse.
Personlige egenskaper:
- Gode samarbeidsevner og høy arbeidskapasitet
- Evne til å kommunisere godt med studenter og kollegaer
- Fleksibilitet og selvstendighet vektlegges
- Interesse for pedagogisk utvikling er en forutsetning
Mer informasjon om de formelle kvalifikasjonskravene, se forskrift til universitets- og høyskoleloven og INNs presisering av de pedagogiske kompetansekravene og dokumentasjonsform ved ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger.
Vurdering av hvilken kandidat som er best kvalifisert foretas etter en helhetlig vurdering av utdanning, erfaring og personlig egnethet og øvrige kvalifikasjonskrav slik de er formulert i annonseteksten, i tillegg til motivasjon for stillingen.
Dersom det ikke har meldt seg søker som tilfredsstiller kompetansekravene for fast ansettelse kan det foretas midlertidig ansettelse for inntil ett år i lavere stilling, jf. lov om universiteter og høyskoler § 7-3.
Stillingen og arbeidsoppgavene skal ivaretas i samsvar med gjeldende lov- og regelverk for statsansatte, herunder også Lov om kontroll med eksport av strategiske varer, tjenester og teknologi m.v. Kandidater som etter vurdering av søknad og vedlegg kommer i konflikt med kriteriene i sistnevnte lov, kan ikke tiltre stillingen. Nødvendige godkjenninger må opprettholdes gjennom hele ansettelsesforholdet.