Norsk Tannpleierforening hadde gleden av å være til stede ved to viktige milepæler for studentene ved Institutt for klinisk odontologi, Universitetet i Oslo: bachelorpresentasjonene for tannpleierstudentene og den høytidelige vitnemålsutdelingen i Universitetets aula.
Bachelorpresentasjonene viste et kull preget av mangfold, engasjement og sterke personligheter som utfylte hverandre på en imponerende måte. Studentene presenterte arbeider som vitnet om faglig nysgjerrighet, refleksjonsevne og et sterkt ønske om å bidra til utviklingen av tannhelsetjenesten. Samtidig var det tydelig å se et kull som støttet hverandre og som har utviklet et godt faglig og sosialt fellesskap gjennom studietiden.
Et gjennomgående inntrykk var også hvor praksisnære mange av problemstillingene var. Studentene koblet teori og forskning til situasjoner de selv kan møte som kommende tannpleiere, og flere trakk frem erfaringer fra praksis som inspirasjon for valg av tema. Dette bidro til levende presentasjoner og gode refleksjoner rundt tannpleierens rolle i dagens og fremtidens helsetjeneste.
Noen dager senere var rammen en helt annen da nyutdannede tannpleiere, tannleger og spesialister mottok sine vitnemål i Universitetets aula. På vegne av Norsk Tannpleierforening holdt leder Ann-Elin Instebø en hilsen til kandidatene, hvor hun blant annet understreket at den virkelige læringen først begynner når man møter arbeidslivet.
– Dere har fått et solid faglig fundament. Nå skal dere bygge videre på det gjennom erfaring, samarbeid og livslang læring. Tør å stole på dere selv, men husk at det også er en styrke å be om hjelp, sa hun i sin tale.
Instebø løftet også frem betydningen av kollegialt fellesskap og samarbeid på tvers av profesjoner, med pasientens beste som felles mål. Hun oppfordret de nyutdannede til å være åpne for muligheter i hele landet og til å bruke både hverandre og fagforeningen som støtte i overgangen til arbeidslivet.
For Norsk Tannpleierforening er det både viktig og inspirerende å bli invitert til disse arrangementene. De gir et verdifullt innblikk i utdanningen, studentenes engasjement og den kompetansen som nå skal videre ut i norsk tannhelsetjeneste.
Vi gratulerer alle kandidatene med fullført utdanning og ønsker dem lykke til som våre nye kollegaer i tannhelsetjenesten. Vi ser frem til å følge deres videre utvikling og ønsker dem hjertelig velkommen til profesjonsfellesskapet.