Laster Arrangementer

« Alle Arrangementer

• Dette arrangement har allerede funnet sted.

Hvordan kan matvarebransjen fremme sunne valg for barn?

15. juni 2023 @ 09:00 - 10:30

UNICEF ønsker dere velkommen til seminar: Hvordan kan matvarebransjen fremme sunne matmiljøer for barn?

Når: 15. Juni, 9.00-10.30 (frokost og kaffe blir servert 08:30) Det er mulig å delta både fysisk og digitalt.

Hvor: Mesh Youngstorget (Møllergata 6-8) eller digitalt

Facebook arrangement: Frokostmøte: Hvordan kan matvarebransjen fremme sunne valg for barn? | Facebook

Overvekt og fedme blant barn har økt over hele verden og utgjør en trussel mot barns helse og livskvalitet. Hvert sjette barn i Norge er overvektig eller har fedme, og Folkehelseinstituttet mener at økningen av unge overvektige de siste tiårene er urovekkende.

UNICEF har sammen med Norges Bank utarbeidet en veileder som kan hjelpe matvarebransjen til å støtte sunnere matmiljøer for barn og unge. I dette seminaret vil UNICEF presentere sitt arbeid med ernæring for barn og unge og presentere den nye veilederen. Vi ønsker å spørre hvordan kan matvarebransjen fremme sunne valg og sunne matmiljøer for barn?

Med oss til å belyse temaet og diskutere har vi:

Kristin Oudmayer, direktør for barns rettigheter og bærekraft i UNICEF Norge
Carine Smith Ihenacho, direktør for eierskap og etterlevelse, Norges Bank Investment Management (NBIM)
Gary Sacks, Professor of Public Health Policy, Deakin University
Ole Henrik Krat Bjørkholt, Statssekretær, Helsedepartementet