Tannhelseutvalgets rapport (NOU) En universell tannhelsetjeneste

Helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre tok i dag, torsdag 26. september kl 13.00 imot Tannhelseutvalgets rapport.  På Regjeringen.no kan du se video av steamingen i etterkant.

Det var en flott overlevering, hvor NTpF var representert. NTpF ved Gry Jakhelln har sittet i utvalget, og gjort en god innsats for tannpleierne.

Alle var spente før overleveringen, og vi vet at det var mange som fulgte med på streaming. Det er ti år siden forrige NOU, og nå har vi en samlet oversikt over tannhelsefeltet i Norge. Bakgrunnen for arbeidet er at det er nødvendig å utvikle en bærekraftig tannhelsehelsetjeneste basert på samfunnets behov.

Utvalget anbefaler:

• Munnen skal bli en del av kroppen
  • Få en universell tannhelsetjeneste
  • Alle skal ha rett til nødvendig tannhelsehjelp
  • Likeverdig tilgang til tannhelsetjeneste for alle
  • Utvide dagens frikortordning til å omfatte egenandeler for nødvendige tannhelsetjenester
  • Barn og unge skal ha rett til gratis nødvendig kjeveortopedi

Utvalget var delt i hvordan tannhelsetjenesten skal være organisert fremover.

NOU-en skal nå ut på høring med forlenget høringsfrist. NTpF vil jobbe med dette på flere arenaer fremover og sette ned en arbeidsgruppe for å utarbeide høringsinnspill.

Det er også viktig at våre medlemmer gjør seg kjent med dokumentet, og kommer med innspill til oss. Det vil være til god hjelp for oss når vi skal sende høringsinnspill.

Et samlet utvalgs klare anbefaling er at det innføres en universell tannhelsetjeneste med rett til nødvendige tannhelsetjenester, ved sykdom og skade i munn og munnhule, slik pasientene har ved somatisk og psykisk sykdom og skade.
Utvalget foreslår flere tiltak for at alle skal ha likeverdig tilgang til tannhelsetjenester av god kvalitet og at tjenestene er sammenhengende og til passet brukernes behov. Det er et mål å opprettholde god tannhelse i befolkningen. Dette oppnås både gjennom et oppsøkende og regelmessig tilbud fra tannhelsetjenesten som en del av deres pasientrettede arbeid, og gjennom brede befolkningsrettede tiltak.

Noen av forslagene omtaler tannpleiere direkte. Forslag 35 sier for eksempel: Styrke arbeidet med sambruk av personell, særlig av tannpleiere i kommunene overfor barn og unge samt grupper med særskilt behov.