Tannpleierforeningen på Arendalsuka 2024

Under Arendalsuka 2024 var Tannpleierforeningen representert ved leder Ann-Elin Instebø og styremedlem Anne Mai Nielsen.

Debatt: Tannhelseutvalgets rapport: Hvilke konsekvenser vil den få?

Tirsdag 13/8 arrangerte SMB Norge Norsk Tannpleierforening og Tannleger i Privat Sektor debatt. Tannhelseutvalgets rapport er dessverre ikke ferdig- derfor blir dette en debatt om målsetninger og virkemidler. Vi spør oss: Bør ideologi få overstyre kvaliteten på tjenesten.

I oktober 2024 kommer Tannhelseutvalget sin rapport. Utvalget fikk i oppdrag fra regjeringen om å foreta en helhetlig gjennomgang av tannhelsetjenesten, herunder organisering, finansiering og lovverket inkludert regulering og rettigheter.

Rapporten fra Tannhelseutvalget vil gi føringer for fremtidens tannhelsetjeneste. Derfor er det nødvendig å stille de viktige og kritiske spørsmålene.

Deltagere:

• Marian Hussein, stortingsrepresentant, Sosialistisk Venstreparti (SV)
  • Erlend Svardal Bøe, stortingsrepresentant, Høyre (H)
  • Sofie Marhaug, stortingsrepresentant og nestleder, Rødt (R)
  • Kari Odland, leder, Tannleger i Privat Sektor (TiPS)
  • Anne-May Nilsen, styremedlem, Norsk Tannpleierforening (NTpF)
Fra venstre: Debattleder fra SMB Dag Abrahamsen, Erlend Svardal - Høyre, Sofie Marhaug -Rødt, Marian Hussein - SV, Anne Mai Nielssen -NTpF, Kari Odlsnd -Tannleger i privat praksis.

I sin innledning sa NTpFs Anne Mai Nielsen blant annet at for Norsk tannpleierforening er det viktig at pasientene er i
sentrum. At de får den nødvendig oppfølging, forebygging og behandling de har behov for, (Det er et stadig skiftende behov i befolkningen)
Det er min oppgave som tannpleier å gi pasienten de verktøy den trenger for best ivareta egen oral helse. (økt helsekompetanse)
Vi har behov for flere utdannede tannpleiere for å dekke behovet for forebygging i befolkningen i dag.
NTpFs ønske er at forebygging og pasientveiledning bør få høyere økonomisk prioritering.

Norsk Tannpleierforening ønsker at det jobbes mot et bedre
samarbeid mellom offentlig og privat sektor. Få til en effektiv bruk av ressurser som allerede finnes.

Som medlem i et Unio-forbund får medlemmene tilgang til en god avtale – ferdig forhandlet – med Nordea. Unio har